Idé og inspiration // PH’s lamper

PH, skitser og koglen, 1957-58. Foto: Pernille Klemp og Andreas Spinner Nielsen

PH: Skitser til "Koglen" og et eksemplar af lampen, 1957-58. Foto: Pernille Klemp og Andreas Spinner Nielsen.

Oplysning

I Danmark var Poul Henningsen (PH) (1894-1967) blandt de danske arkitekter og designere, der mest ihærdigt og vedholdende søgte at sammenkoble design og demokrati i det 20. århundrede. PH havde mange talenter og var blandt andet formgiver, arkitekt, belysningsmester, kritiker, digter, opfinder, revyforfatter, modstandsmand og demokrat.

I tidsskriftet Kritisk Revy fra 1926-28 formulerede PH sig omkring arkitektur, byplanlægning og design og så det som vigtige redskaber til udvikling af et mere ideelt samfund. Han var fortaler for, at design skulle være demokratisk, og gjorde op med den snobbede, overprydede plysstil med hang til “ornamentsalat” og luksuriøse materialer. I stedet talte han for at forene skønhed og anvendelighed – en såkaldt funktionalistisk formgivning.

Lamper i klunkestil fra før PH og en moderne PH lampe

Katalogside med lampeskærme i klunkestil fra el-grossisten Aage Havemann, 1911 og en reklame for den moderne, blændfri PH-lampe. Foto: Louis Poulsen.

Poul Henningsen var optaget af lys og lampedesign gennem hele sit liv. Han søgte ind i lysets væsen og beskæftigede sig med lysets farve, med skyggens – eller som han selv betegnede den: “lysskyggens” – betydning og med lysovergange. PH blev også hurtigt kendt som “lysmageren”. Da elektriciteten i begyndelsen af 1900-tallet blev en del af de danske hjem, var løsningen på de nye belysningsmuligheder ofte blot at udskifte lampernes levende lys med elektriske pærer, hvilket belysningsmæssigt gav et dårligt resultat. De elektriske pærers skarpe, hvide lys irriterede PH. At løse belysningens problem og skabe et varmt og blændfrit lys med behagelig skyggevirkning og jævne overgange blev drivkraften for hele PH’s virke som belysningsdesigner.

PH ved sit skrivebord.

PH ved sit skrivebord. Foto: Gyldendal.

Han skrev bl.a.:

“Det er af stor Betydning, om man kan opdrage Folk til at bruge Lys, som klæder deres Stuer, og som skaaner deres Øjne.” (Kritisk Revy,1928).

Med PH-lampen udviklede han et lysarmatur, der var smukt enkelt og rationelt. PH’s utopi var en lampe, der skulle kaste sit rene lys ud over verden og være et billede på oplysning og demokrati. Lyset skulle sprede mørket, så det blev muligt at træde ud af fortiden og ind i den moderne tidsalder. PH’s arbejde med lys lå altså i forlængelse af modernismens drøm om total oplysning og gennemsigtighed. Lampen er blevet demokratiseringens symbolske udtryk.