Idé og inspiration

I de 10 links til venstre vil du finde forskellige tilgange til idé og inspiration. Idé og inspiration er brede begreber, og der er stor forskel på idéfasen hos kunsthåndværkere og industrielle designere. I nogle cases vil du se eksempler på processer, der ligner kunstnerens – med fokus på både æstetik, fortællinger og holdninger. Andre cases handler om bundne opgaver, hvor en funktion eller et behov har været udgangspunkt for designet.

Projekter kan sættes i gang af oplevelser i hverdagen, af brugeres behov og ønsker eller af noget, der står i avisen. Mange gange kommer inspirationen til et projekt både fra hverdagen og historien. Og der er stor forskel på at få en idé til et stykke kunsthåndværk og at skulle løse et specifikt problem gennem et stykke design. Idéer udtænkes ligeledes på meget forskellige måder. Nogle arbejder bedst alene, mens de udtænker nye idéer, men mange idéer og problemløsninger fremkommer i samarbejde eller samtale med andre.

Idéfasen er den frie fase, hvor der tænkes store tanker. Ofte benyttes metoder som mindmapping, brainstorming eller workshops, hvor forskellige oplæg og diskussioner i plenum afføder idéer. Når selve fremstillingen skal i gang, kommer der tilrettelser på grund af forhold og begrænsninger i muligheder inden for fx teknologi, miljø eller økonomi.

Startskuddet til de projekter, der gennemgås her på sitet, har fx været et behov for en stol, der kan bruges i et fængsel (Nobody Chair), en konkurrence (Grafik DFI), et ønske om at skabe noget, der aldrig før har kunnet lade sig gøre (Panton stolen), en nytænkning af en traditionel møbeltype (Henslængte klædeskabe) eller en holdning til tiden, vi lever i (Step Two).