Hvad er design? // Identitet

Hvordan kan design sige noget om dig?

Når man siger, at hunden ligner sin ejer, er det så, fordi ejeren vælger en hund, der spejler nogle af ejerens egenskaber? Vi kan overføre eksemplet på vores personlige valg af design, fordi vi ofte vælger designede produkter ud fra vores egen personlighed. Dermed bliver de genstande, vi køber, en form for forlængelse eller fordobling af os selv. Ofte sker det ubevidst, men vi kan også vælge at “brande” os selv, det vil sige skabe en bestemt idé om os selv over for andre, ved at vælge en bestemt tøjstil, lytte til en bestemt type musik og købe produkter, der understøtter det indtryk, vi gerne vil give af os selv.

Carlsbergs logo er tegnet i 1904 af Thorvald Bindesbøll, som var en af tidens førende arkitekter og kunsthåndværkere. Det er skabt med inspiration fra tidens Skønvirkestil med slyngede linjer. Efter mere end 100 år fungerer det stadig som et stærkt og genkendeligt logo. Danske banks strømlinede logo er fra 2000, hvor de skiftede navn fra Den danske bank til Danske bank.

Carlsbergs logo er tegnet i 1904 af Thorvald Bindesbøll, som var en af tidens førende arkitekter og kunsthåndværkere. Det er skabt med inspiration fra tidens skønvirkestil med slyngede linier. Efter mere end 100 år fungerer det stadig som et stærkt og genkendeligt logo. Danske Banks strømlinede logo er fra 2000, da de skiftede navn fra Den Danske Bank til Danske Bank. Begge fotos: Andreas Spinner Nielsen.

Virksomheders identitet

Bevidstheden om at udtrykke en identitet gør sig også gældende, hvis vi ser på firmaidentiteter og deres grafiske profiler. Firmalogoer fortæller meget om den identitet og de tanker, firmaet ønsker at blive associeret med. Banker vælger ofte en blå farve og et enkelt logo, hvor bankens navn er tydeligt markeret. De vil gerne associeres med tryghed, stabilitet og åbenhed.

Et eksempel på en produktserie, som i funktion ligner mange andre, men alligevel skiller sig ud, kommer fra det amerikanske firma Apple. Når Apple skaber nye mp3-afspillere, så fortsætter de den æstetiske og formmæssige linie fra den første ipod, og det er klart for forbrugeren, hvilken “familie” produktet stammer fra. På den måde bliver produkternes udseende og design en del af Apples identitet.

iPod Shuffle, iPod Nano, iPod Classic, iPod Touch og iPhone

iPod Shuffle, iPod Nano, iPod Classic, iPod Touch og iPhone. Foto: Apple.

Særligt relevante cases i forbindelse med identitet: Frimærkesmykke, Step Two, Grafik DFI, Myren, Den runde stol/The Chair, PH lampen og Panton stolen.