Hvad er design? // Farve

“Man sidder bedre på en farve, man kan lide” – Verner Panton

Interiør fra Pantons Visiona 2. Foto: Vitra

Interiør fra Verner Pantons "Visiona 2", 1970. Foto: Vitra.

Det er almindeligt kendt, at farver har betydning for vores opfattelse af omverdenen. At den røde farve fx opleves som varm og lidenskabelig, mens den blå opfattes som kold og rolig, er eksempler på, at farverne kan have en psykologisk effekt og være stemningsskabende.

Nogle farver er umiddelbare signalfarver. At postkasser er røde, og HT-busser er gule, gør dem synlige i bybilledet. De farver og mønstre, en tekstilkunstner vælger til indretningen af en togvogn, kan modsat være valgt for at skjule slid og pletter fra de mange brugere.

Bybillede fra Nørreport station i København med røde postkasser og gule busser.

Bybillede fra Nørreport Station i København med røde postkasser og gule busser. Foto: Andreas Spinner Nielsen.

Ud over den praktiske effekt, som farver kan have, er farvevalg inden for bl.a. mode og møbeldesign ofte præget af den for tiden herskende smag. Farver er måske den mest tydelige måde at illustrere smagsændringer på. Mens 1970erne var lilla, brune og gule, var 1980erne snarere koboltblå og pink.

Modebilleder fra Vogue i 1970 (tv) og 1987 (th)

Modebilleder fra Vogue i 1970 (tv) og 1987 (th).

Særligt relevante cases i forbindelse med farve: Panton stolen og Step Two.