Hvad er design? // Økonomi

Hvorfor er noget design dyrere end andet?

Forholdet mellem en genstand og dens pris afhænger af flere faktorer. Naturligvis er det vigtigt, hvad det koster at producere produktet, men varens eksklusivitet og evt. brand spiller også ind. Et produkt kan have en værdi gennem det image, det skaber, og markedsføring af et produkt er derfor også en værdiskabende strategi.

Selve produktionsomkostningerne afhænger bl.a. af fremstillingsprocessen, herunder materialets beskaffenhed, driftsomkostninger og ikke mindst produktionstiden. Her taler man om langsomme og hurtige materialer. Hvor snedkerens bearbejdning af træets organiske struktur kræver tid og omhu, kan plastmaterialer lettere tilpasses en maskinel og tidsbesparende masseproduktion.Tidsfaktorens betydning for designets pris er dermed vigtig, og logikken “jo hurtigere, jo flere, desto billigere” hænger tæt sammen med den almindelige sondring mellem unika over for industriel design, det håndværksmæssige over for det maskinproducerede.

IKEA-lampe til 20 kr. et eksempel på billigt design, som ligner et langt dyrere produkt fra den brand-bevidste Philippe Starck

IKEA-lampe til 20 kr. Et eksempel på billigt design, som ligner et langt dyrere produkt fra den brand-bevidste Phillippe Starck. Design: Carl Öjerstam og Magnus Elebäck. Foto:IKEA of Sweden.

Philipp Starck: Miss k soft, produceret af FLOS

Philippe Starck: "Miss k Soft" 2007, som bliver produceret af det italienske firma FLOS. Foto: Flos.




Som udgangspunkt er udviklingen af nye, maskinelle produktionsteknikker og støbeforme forbundet med store omkostninger, som først tjener sig ind på lang sigt og resulterer i prisbillige designobjekter.

Børge Mogensens FDB stol fra 1947

Børge Mogensens "FDB stol" fra 1947. Fredericia Furniture. Foto: Mark og Bjerre.

I 1950erne iværksatte FDB (Fællesforeningen for Danske Brugsforeninger) et møbelprogram med møbelarkitekten Børge Mogensen som leder af designafdelingen. Idealet, at producere prisbillige kvalitetsmøbler til den brede befolkning, var smukt, men urealiserbart. Børge Mogensens kvalitetskrav til FDB’s produktion af træmøbler var uforenelige med en hurtig og dermed billig produktionsproces.

Særligt relevante cases i forbindelse med økonomi: OLE termokande, Den runde stol/The Chair og PH lampen.